E&M

2012/6

Il contract: un modello di internazionalizzazione per l’arredamento


Di fronte alla saturazione del canale retail e alla competizione dei paesi low cost in alcuni mercati esteri, molte aziende italiane dell’arredamento hanno visto nel contract una, se non l’unica, modalità di crescita. Tuttavia, quella che poteva rappresentare una risposta alla crisi e una possibilità di espansione internazionale non ha portato in molti casi ai risultati sperati e il contract rimane ancora un business dai lati oscuri. Fare contract significa abbandonare il ruolo di produttore per diventare un’azienda di servizi complessi. L’articolo illustra l’impatto di questo mutamento di ruolo (e di competenze) per le aziende dell’arredamento in termini di struttura organizzativa, comunicazione aziendale e di prodotto, interlocutori nell’ambito della filiera, strategie di integrazione verticale, documentazione interna e valutazione delle performance.

CONTRACT BUSINESS: A NEW OPPORTUNITY FOR ITALIAN FURNITURE COMPANIES THAT WOULD EXPAND ABROAD#Considering market saturation in the retail sector, and the competition of low cost companies in some foreign markets, many Italian furniture companies came to consider the contract a potential, if not the only, possibility to grow. However, the contract, which could represent a way out of the crisis, and a chance for internationalization for some Italian companies, did not always lead to the desired results. Despite the fact that the contract has been a central topic of discussion in the past years, it still remains a shadowy business. Contracting implies abandoning the traditional role of producer, to become a provider of elaborate services in a market where reliability and a correct pricing strategy are absolutely critical to the decisional process of the customer.#This article shows the impact on the organizational structure, on communication, on players within the supply chain, on vertical integration strategies, internal documentation, and performance evaluation of the potential change in the role and competences of the company.

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